Home > Latest Interest, lawak, r-t-kel > Fakta Menarik yang Sangat!

Fakta Menarik yang Sangat!

:+: January 2, 2009 :+: Leave a comment Go to comments

Fakta2 menarik sangat nih ak rembat dari blog si sudin. Thanks ye din, sorila xcall ko dulu sebelum rembat… hehehe

1. Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.

2. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.

3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan

4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan Italy, jurugambar dikenali sebagai paparazi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.

5. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.

6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.

7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.

8. Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.

9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.

10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.

11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.

12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.

13. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

14. Dan tahukah anda bahawa hampir kesemua pembaca buletin ini telah mencuba untuk menyentuh telinga menggunakan siku.

  1. :+: January 5, 2009 :+: at 9:01 pm

    hahahhaha..
    sengal
    kelaka

  2. ajan
    :+: January 6, 2009 :+: at 4:55 pm

    mmg sengal pon.. hehe

  3. suzy
    :+: January 18, 2009 :+: at 5:01 pm

    hahaha…sengal ya amat sioooiiiiiiittttt….

  4. joey
    :+: May 6, 2009 :+: at 10:37 am

    aku setuju sangat2 la….SENGAL GILER SIOT….!!!!!!!!

  5. aku
    :+: May 7, 2009 :+: at 9:56 pm

    tekena jgak aku akhirnya

  6. cinta
    :+: May 13, 2009 :+: at 8:46 pm

    em…alhamdulillah aku xtkena hehe..pape pun lawak ni lucu gak….

  7. cinta
    :+: May 13, 2009 :+: at 8:49 pm

    pape hal wat lg ea yg tbaru…cmni pn leh krg tension…snts tsenyum…hrp2 orgnya pn snts tsnym ea.

  8. Anonymous
    :+: May 25, 2009 :+: at 7:16 pm

    mcam na ko thu aku nk peggal telinga

  9. dinazulaika
    :+: November 8, 2009 :+: at 6:56 pm

    soalan itu sgt ssh lah tak dapat i nak selesai kan panas mak yah

    • dinazulaika
      :+: November 8, 2009 :+: at 6:57 pm

      sorry tapi i bukan mak yah ok .umur i baru 19 thn

  10. aja aja
    :+: November 9, 2009 :+: at 12:10 pm

    hahahaha aku hampir terkene dgn fakta yg no 8

  11. Anonymous
    :+: December 21, 2009 :+: at 5:33 pm

    SUT JE FAKTA NI..AKU TERKENA..

  12. :+: March 29, 2010 :+: at 11:49 am

    so funny!!!!hahahaha….no 9 was very funny…hahahaha

    -eyra cboo-

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: